Wed. Sep 28th, 2022

Kecuali dahulu pemohon kerja harus menulis bersama tangan dan membawa permohonan tetap ke syarikat atau menghantar lewat pos bersama dengan tempoh berhari-hari, tapi kini lebih praktikal kerana permohonan kerja boleh dihantar lewat e-mel dan konsisten kepada penerima.

 

Di sementara teknologi serba moden dan memudahkan orang ramai melacak kerja, masih terdapat segelintir pemohon kerja yang bukan mengetahui etika menghantar permohonan kerja lewat e-mel.

 

Pembetulan yang bukan sepatutnya berlaku ini boleh membawa dampak kamu sebagai pemohon kerja bukan mendapat maklum balas daripada syarikat yang kamu mohon. Berikut adalah 9 kesilapan memohon kerja lewat e-mel yang wajib kamu ketahui.

surat lamaran kerja pt

 

1. Menghantar e-mel tanpa subjek

Meskipun e-mel boleh dihantar tanpa mengisi subjek, adalah baik bagi kamu yang menghendaki memohon kerja untuk tetap menulis subjek terhadap e-mel yang akan kamu hantar. Bersama dengan subjek, penerima e-mel boleh lihat citra total atau maklumat awal yang idamkan kamu sampaikan di dalam kes ini memohon kerja.

 

Jangan terlepas subjek e-mel terkecuali kamu dambakan mendapat respons yang cepat. Menjadi, jangan malas untuk mengisi subjek email.

BACA : Contoh surat lamaran kerja pt

 

2. Tiada e-mel badan

Badan e-mel ialah sosialisasi atau ucapan kepada penerima e-mel. Kemungkinan sesetengah pemohon kerja sporadis mengisi badan e-mel, tapi cuman lampiran fail yang dihantar.

 

Kamu juga mesti membiasakan diri bersama dengan menulis badan e-mel untuk memperkenalkan diri kamu dan memaklumkan bahawa kamu berhasrat untuk memohon pekerjaan. Ia layaknya kamu juga mesti meminta maaf kepada penerima e-mel terkecuali kamu akan menghantar sesuatu.

 

 

3. Permohonan kerja bukan mencukupi kriteria

Jikalau kamu lihat kekosongan kerja, kamu wajib memberi perhatian kepada jawatan yang tengah diminati. Jangan biarkan jawatan yang diperlukan adalah juruwang, namun kamu memohon sebagai jurujual.

 

Tiada kemahiran dan pengalaman segera di dalam sektor kewangan. Bagaimanakah syarikat akan menghubungi kamu untuk bekerja kalau jawatan yang kamu mohon bukan diperlukan atau bukan mencukupi kriteria?

 

 

4. Penulisan bukan kemas bersama font yang sukar dibaca

Semasa menaip surat iringan terhadap komputer, biasanya program akan memaparkan deretan huruf dan nombor yang akan kamu gunakan. Daripada pelbagai fon yang tersedia, kamu perlu kenakan tulisan bersama dengan fon yang ringkas dan kemas sehingga bukan menyusahkan pembaca.

 

 

5. Kenakan bahasa bukan resmi dan singkatan

Tak sekedar menulis bersama dengan kemas dan enteng dibaca, kamu sebagai pemohon kerja juga kudu memakai bahasa resmi tanpa singkatan. Syarikat boleh menilai tabiat kamu bersama dengan bahasa yang kamu gunakan didalam permohonan kerja kamu, terutamanya perkataan yang disingkatkan.

 

 

6. Amat tak terhitung kesilapan didalam menulis permohonan kerja

Bagaimana syarikat akan memandang serius kamu jikalau surat lamaran yang kamu buat mengandungi tak terhitung kesilapan secara bertulis. Ini baru memohon kerja, bagaimana pula bila diterima bekerja sebagai pekerja.

 

Menjadi, tulis surat permohonan kamu sebaik bisa saja tanpa berlimpah kesilapan, terkecuali wajib, semak semula dan buat semakan.

 

 

7. Minimum maklumat pemohon

Apabila menyerahkan surat lamaran kamu, pastikan kamu mengimbuhkan maklumat lengkap berkaitan diri kamu. Ini juga boleh jadi tidak benar satu pertimbangan syarikat mirip tersedia kamu layak bekerja di syarikat itu.

 

 

8. Sangat tak terhitung maklumat di luar kriteria permohonan

Bertentangan bersama dengan maklumat minimum, mengimbuhkan benar-benar tak terhitung maklumat di luar kriteria yang kamu bukan patut jalankan. Kamu semata-mata wajib memberi tambahan maklumat terkait jawatan yang kamu mohon.

 

 

9. Menghantar e-mel kepada sebagian syarikat sekaligus

Akhir sekali, apabila menghantar e-mel untuk permohonan kerja. Kamu bukan seharusnya menghantar e-mel kepada segudang syarikat sekaligus, namun satu demi satu untuk tiap-tiap syarikat.

 

Penerima e-mel boleh jelas bahawa kamu sudah memohon pekerjaan di mana-mana sahaja daripada e-mel yang kamu hantar. Menjadi mulai sekarang, jangan malas dan biasakan menghantar e-mel satu persatu terkecuali kamu akan memohon lebih daripada satu syarikat.

 

Menjadi, tersebut adalah kesilapan kesembilan di dalam memohon kerja lewat email yang kudu kamu ketahui. Jangan biarkan seluruh tersebut berlaku dan membuatkan kamu gagal didalam temuduga, okay?